Пропускане към основното съдържание

Бяс ли беше това? За хилядите, които през 1989 не искаха мюсюлманите да имат права

 
Минаха трийсет години, а фабрикуването на реалности е все едно и също. Онези, които през 1989 г. панически отказваха да имат равни права с българските мюсюлмани, приличат твърде много на днешните множества, заклеймяващи Стратегията за детето.

На 29 декември 1989 г. пленум на ЦК на БКП обяви връщането на насилствено отнетите имена на турците и мюсюлманите в България (в документите на пленума формулата е подсказана от османиста Страшимир Димитров: „тюркоезично и мюсюлманско население“). Провежданата от авторитарния режим на Тодор Живков политика беше обявена за „груба политическа грешка“, при която са били извършени „извращения на конституционни права на български граждани“. Разрешаваше се използването на майчин език „в битовото общуване“.
Разбира се, турското и мюсюлманско население в страната посрещна с радост вестта.
В предновогодишната „Панорама“ Иван Гарелов пък поиска извинение от турците, задето през лятото им е тикал микрофона в носа и е издевателствал над човешкото им нещастие.
В решението на пленума на ЦК се посочваше изрично, че „низовите кадри“ не носят отговорност за предишната политика. Ала реакцията в страната и особено в районите със смесено население не закъсня, въпреки идващите празнични дни.
Особено развълнувани се оказаха българите в Кърджалийска и Разградска област. Замесените в предишната политика организираха набързо протестни митинги срещу връщането на рождените имена. В следващите дни и на други места в страната се получи подкрепа за протестиращите в Разград и Кърджали. С трикольорна лента на ревера много българи из страната стачкуваха ефективно или символично срещу връщането на рождените имена на българските турци и мюсюлмани. Мобилизирани от цялата страна се насочиха към столицата.

Общото с днешния ден

Когато днес, след 30 години, чета старите броеве на вестниците от първите дни на 1990 г. ми е трудно да се отърва от усещането, че множествата приличат много на днешните групи, заклеймяващи Истанбулската конвенция или борещи се с норвежците, които само мислят как да ни откраднат децата.
Какво ли не се чу по време на тези протести през студените януарски дни на 1990 г. Страната се оказа залята от нетолерантност, туркофобия и ксенофобия. По някакъв начин те изхождаха от дълбинни психически недра на нацията, но и бяха култивирани допълнително през последните десетилетия на комунистическа и Живкова България чрез образователната система, тенденциозната наука и официалната пропаганда.
Лозунгите по митингите бяха някакъв своеобразен парад на човешката глупост, на политическата и гражданската безпросветност.
Нагласите на множество хора бяха култивирани от образователната система, тенденциозната наука и официалната пропаганда
Те демонстрираха докъде беше успял да доведе немалки части от българското общество тоталитарния режим и особено политиката му на асимилация от последните 5 години и на етническо прочистване от лятото на 1989 г. Тези лозунги гласяха: „България – на българите.“ „Спрете потурчването на България.“, „Турците – в Турция.“, „Да няма почва за пантюркизъм!“, „Не решавайте вместо нас!“, „Море войводо, глава си давам, България не давам!“, „Кой целуваше турска земя?“, „България – родина на всички българи“, „Националният въпрос се решава от нацията.“

Хора под пагон от БНА и МВР, дългогодишни служители на Държавна сигурност, сами участници в т. нар. Възродителен процес открито се включваха в митингите и дори вземаха думата и произнасяха речи. Тълпата радостна скандираше „Армията с нас!“
Не минаваше и без редовните слухове изработени от ДС през последните години, че на редица места в страната турците развели вече турското знаме и издигали лозунги за „автономия“, та даже и определили нейната столица.
Митингите предлагаха и решение на проблема с връщането на рождените имена, крещейки „Референдум, референдум!“. Искаше се и забрана на турската реч. Имаше и настоявания за преместване на столицата, тъй като София е станала гнездо на новопоявилата се опозиция и е накарала властта да се огъне и върне мюсюлманските имена.

Историческата наука и непростимата вина

Тежката наука, обвързана с „Възродителния процес“ от предходните години, също даде едно рамо. В предаването „Всяка неделя“ завърналият се от Кърджали акад. Илчо Димитров се скара на Кеворк Кеворкян, задето дал на Анжел Вагенщайн да каже, че в миналото си България винаги е била етническа мозайка и хората са живели мирно помежду си. Академикът поясни, че това е страна само на „българското племе“.
Накрая протестите завършиха с институционализиране на организацията Общонароден комитет за защита на националните имнтереси (ОКЗНИ), в който предстоше да попаднат не само милиционери и хора от ДС, но също и немалко представители на т. нар. хуманитарна интелигецния с все още ненашумелия Божидар Димитров. На Ахмед Доган бяха предоставени всички възможни аргументи на света да си направи негова си партия.
На Ахмед Доган бяха предоставени всички възможни аргументи на света да си направи негова си партия
И целият този протестен вой беше насочен срещу какво? Срещу това, че се слагаше край на политиката на асимилация. Това беше политика, свързана с насилствено преименуване, включително и на починали; с обкръжения и обсади на турски села; с прекъсвания на телефонни връзки и забрани за придвижване между населени места; с набези на милиция, военни части и пожарни коли; с употреба на сълзотворен газ и хеликоптери; с кръстосване на танкове по селските улици; с влизания на въоръжени хора в домовете на нищо неподозоращи турци; с глоби за употреба на турска реч; с побоища и малтретиране от професионални биячи; с насъскване на кучета срещу хора; с гаври с мирното турско население; с разгонване на мирни демонстрации с въоръжена сила; с въдворявания в ТВО „Белене“, както и в концентрационните лагери в Бобовдол и Александрово, без никакъво разследване, съд и присъди; със заливане на мъже, жени и деца в януарския студ от пожарните коли; с убийства; с прегазени с автомобили хора; интерниране включително на жени и деца в отдалечени райони на страната.
За дълбоките психически травми, преживени от турците и мюсюлманите в България през онези години можем само да гадаем. Имената пък на селища като Бенковски, Момчилград, Млечино, Могиляне, Груево, Ябланово, Новачево, Крепча, Голямо Градище и други ще останат завинаги места на национален позор.

На следващия ден

На фона на всичко това протестите след решението на 29 декември 1989 г. бяха истински срам за българската нация, за българската образователна система, за българската наука. Споменатите лозунги само свидетелстват за финалното морално оскотяване при късния комунизъм. А и днес някъде чувам, че от университетската катедра продължавало да се преподава всичко това като „шанс за интеграция на турците в българската нация“.
Може би и затова през последните години имаме едно своеобразно завръщане към беса на януарските дни на 1990 г. Не е трудно да го забележим в истериите около Истанбулската конвенция или Закона за закрила на детето.
Ето защо трябва да се говори истината за онези дни, а актът на насилственото преименуване и политиката зад него да бъдат искрено осъдени и заклеймени без всякакви уговорки, спекулиращи с модерната напоследък „национална сигурност“. За да не се повтори никога вече.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Ахмед Доган купи ТЕЦ "Варна"

Около пет години преди да се оттегли от активната политика, лидерът на ДПС Ахмед Доган беше казал: "Аз съм инструментът във властта, който разпределя порциите на фирмите в държавата." Сега, пет години след покушението срещу него, почетният председател на движението се превръща във фактора, от който зависи да има ток за всички потребители, ако има недостиг. Новата роля идва през ТЕЦ "Варна", на който Доган вече е мажоритарен собственик. Неработещата от три години централа беше купена преди по-малко от година от семейството на близкия до ДПС бивш транспортен министър Данаил Папазов, който я рестартира с многомилионни държавни подаръци през т.нар. студен резерв. С договори от 7 август синът и дъщерята на Папазов са продали на Ахмед Доган общо 70% от семейната транспортна компания "Сигда", през която беше придобита ТЕЦ "Варна", за поне 48.5 млн. евро от опитващата се да излезе от България CEZ. Така политикът, произнесъл откровената ф

Bulgaristan'dan zorunlu göç

Bulgaristan'da 45 yıl iktidarda kalan komünist rejimin ülkedeki Türk ve diğer Müslümanlara uyguladığı asimilasyon kampanyasının üzerinden 30 yıl geçti.      Bulgaristan'da 1944-1989 yıllarında iktidarda kalan komünist rejimin ülkedeki Türk ve diğer Müslümanlara uyguladığı asimilasyon kampanyasının yol açtığı zorunlu göçün üzerinden 30 yıl geçti. Eski Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliğinin (SSCB) desteğiyle 1944'te hükümeti devirerek yönetimi ele geçiren Bulgaristan Komünist Partisi (BKP), iktidarda kaldığı 45 yıllık dönemin son yıllarında ülkedeki Türk ve diğer Müslümanları asimile etmeye çalıştı. Tek milletli bir devlet yaratma çabasındaki komünistler ibadet yasağı getirdi, Türk ve Müslümanların isimlerini değiştirdi. "Bulgarlaştırma" girişimleri sonucu 1985 sonuna dek 310 bin kişinin isimleri değiştirildi. Ülkede asimilasyon kampanyasına karşı Müslümanların direnişinde 24 kişi hayatını kaybetti. Cebel şehri civarında başlayan direniş, tüm ü

Bulgaristan’dan Türkiye’ye Göçler

Osmanlı devleti zamanında Bulgaristan’ın hemen her yerinde Türkler çoğunluktaydı. 93 harbi olarak bilinen 1877-78 Osmanlı-Rus Savaşından sonra bütün Balkanlar, Rumeli ve özellikle Bulgaristan’dan yüz binlerce Türk çok zor şartlarda Türkiye’ye göçtü. Bu sebepten Balkanlar ve Rumeli’nin bazı bölgelerinde hiç Türk kalmadığı gibi pek çok yerlerde de azınlık durumuna düştüler. Göç Tarihleri I. 1877-1878 Göçü Bulgaristan'dan ilk büyük Türk göçü, “ 93 Muhacereti ” olmuştur. Yani 1877-1878 Osmanlı-Rus Savaşı sırasında görülen bozgun göçü. Bu göç, Bulgaristan'ın kuruluş günlerine rastlamış ve yedi ay kadar süren 1877-1878 savaşında bir milyon kadar Rumeli Türkü göçe zorlanmıştır. Hukuki antlaşmalar yapılmadan göçe zorlanan yüz binlerce Türkün geride bıraktıkları mallar, mülkler Bulgarlarca yağma edildi. Bulgar ve Rus tarihçileri bu büyük gasp olayını uzun zaman gizlediler. 1953'te Bulgar devletinin 75. yıl dönümünde bu konuda yayın yapmaya ve bir “ toprak i

Етикети

Показване на още